دنلود مقاله

دانلود مقاله و پایان نامه و تحقیق

دنلود مقاله

دانلود مقاله و پایان نامه و تحقیق

  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

توجه : این پروژه به صورت فایل PDF (پی دی اف) ارائه میگردد

 بررسی هسته سدهای خاکی و پدیده شکست هیدرولیکی در آنها با word دارای 110 صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در PDF می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پی دی اف بررسی هسته سدهای خاکی و پدیده شکست هیدرولیکی در آنها با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

چکیده
یکی از مهم‌ترین خطرهایی که سدهای خاکی را تهدید می‌کند، شکست هیدرولیکی است. این پدیده اغلب در زمان اولین آبگیری سد، زمانی که فشار آب به طور ناگهانی در هسته افزایش می‌یابد، رخ می‌دهد. برای مطالعه ترک هیدرولیکی در هسته سد راه‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله سد هیته جووت1 در کشور نروژ که در اثر شکست هیدرولیکی آسیب دیده است، برای بررسی میزان کارآمدی روش‌های تعیین وقوع ترک هیدرولیکی انتخاب شده است. به این منظور با استفاده از روش اجزای محدود رفتار سد در زمان ساخت و اولین آبگیری مدلسازی شده است. سپس ترک‌خوردگی هیدرولیکی هسته این سد با استفاده از چند روش بررسی شده است. در مرحله بعد با استفاده از روابطی که پیش‌بینی درستی از ترک‌خوردگی سد هیته جووت ارائه کرده‌اند، شکست هیدرولیکی در هسته سد گلابر در استان زنجان مورد مطالعه قرار گرفته است. برای این کار تحلیل کوپل2 تنش- فشار آب حفره‌ای برای سد انجام شده است. در نتیجه این ارزیابی‌ها مشخص شد روابط کمک پناه و قنبری پیش‌بینی درستی از ترک‌خوردگی هسته سد هیته جوت ارائه می‌کنند. همچنین وقوع شکست هیدرولیکی در سد گلابر غیر محتمل تشخیص داده شد.
کلیدواژگان
اجزای محدود؛ ترک هیدرولیکی؛ سد خاکی؛ سد گلابر؛ شکست هیدرولیکی؛ قوس زدگی


سدها از جمله سازه های مهندسی ساخت دست بشر می باشند که بطور مستقیم با آب ونیروهای مخرب آن در ارتباط هستند . یکی از مشکلات عمومی در سدهای خاکی که از عوامل خرابی به شمار می رود مسأله پیدایش ترک هیدرولیکی در هسته رسی است . مطالعه بر روی سدها در سه محور اصلی تحلیل پایداری تحلیل تراوش و تحلیل تنش – کرنش صورت می پذیرد .

در تحلیل تنش – کرنش میزان نشست قسمتهای مختلف سد در مراحل مختلف ساخت وبهره برداری از سد برآورد گردیده وضمناً احتمال وقوع شکست هیدرولیکی بررسی می شود . با باریک شدن دره وتند شدن شیب پاشنه ها وافزایش ارتفاع سد ، احتمال ایجاد ترک خصوصاً در ناحیه هسته افزایش می یابد . عموماً ترکها در ناحیه ایجاد کشش ( کرنشهای کششی ) در اثر بار مرده بدنه سد ویا بر اثر آبگیری مخزن ویا وقوع زلزله حاصل می شوند .

در حالت عمومی ترکهای هیدرولیکی در اثر پدیده فیزیکی جدایش در توده خاک یا سنگ ، در اثر اعمال فشار آب بالا پدیدار شده و زمینه مناسبی را برای نشت آب و نهایتاً شکست فراهم می آورد .

با استفاده از روش اجزاء محدود و بکارگیری مدل مناسب رفتاری مصالح در تحلیل بدنه سد می توان به سادگی نواحی محتمل به شکست هیدرولیکی را شناسائی نموده و مورد ارزیابی دقیق قرار داد و پیشگیریهای لازم را اعمال کرد .

قدیمی ترین گزارش خرابی سدهای خاکی برای نمونه در سال 1863 مربوط به سد دیل دیک است که بر اساس گزارش ارائه شده به وسیله باینی 1981 در این سد ، شکست هیدرولیکی اتفاق افتاد .

درسدهای خاکی این پدیده دارای نقش مخربی در سدها است و طراحان سدهای خاکی درصدد پی

پیش بینی و جلوگیری از وقوع آن هستند . احداث سدها نقش حائز اهمیتی در مهار سیلاب ، تولید نیرو وتأمین آب شرب مناطق شهری دارد .

به همین دلیل ، آسیب شناسی سدها و پیشگیری از وقوع خرابیهای آنها از اهمیت ویژه ای برخوردار است . ولی واقعیت مطلب آن است که برای درک بهتر اتفاقاتی که از مرحله سخت شوندگی تا شکست اتفاق می افتد به توضیح روش حلقه های پیوسته پرداخته می شود .

برای بررسی این پدیده ابتداً باید ماهیت ترک و نحوه بروز وگسترش آن در محیط مورد توجه قرار گرفته و سپس مکانیزمهای وقوع آن در سدهای خاکی مورد بررسی قرار گیرد . شکست هیدرولیکی در توده های خاکی ، بصورت وقوع یا گسترش ترک خوردگی ، در اثر افزایش فشار آب وایجاد تمرکز تنش بر روی لبه ترکهای موجود ، می باشد . این خرابی متمایز از پدیده روانگرائی است که در آن افزایش فشار آب حفره ای موجب صفرشدن تنش مؤثر خاک شده و غالباً خرابی آن همراه ترک خوردگی خاک نیست .

از سوی دیگر در غالب سدهائی که در اثر این پدیده مخرب دچار خرابی شده اند ، پائین دست سد هیچ علامت هشداردهنده ای از خود نشان نداده است ویا اینکه فاصله بین بروز علائم و خرابی سد

به قدری کوتاه بوده که عملاً عملیات مؤثری برای جلوگیری از خرابی صورت نگرفته است .

با تفاسیر فوق شناسائی مکانیزمهای مختلف خرابی توسط این پدیده وهمچنین زمان محتمل در وقوع مکانیزمهای مذکور ضروری به نظر می رسد .

تئوری ترک هیدرولیکی فقط در خاکهای ریزدانه قابل اعمال است ودر خاکهای درشت دانه ترک هیدرولیکی ایجاد نمی شود واصطلاحاً این خاکها خود ترمیم هستند ، یعنی حتی اگر ترک ایجاد شود خود به خود ترمیم می شوند . آنچه در یک سد خاکی تحت عنوان ترک هیدرولیکی عامل تهدید کننده به شمار می رود چند مطلب است .

اولین مورد در زمینه تزریق است موارد دیگردرزمان ساخت وآبگیری می باشد . لیکن خطرناکترین وجه آن ایجاد ترک هیدرولیکی در حین آبگیری است . به دلایل مختلفی مناطق کم تنش در سد بروز می کند که در زمان آبگیری می تواند خطر آفرین باشد .

از جمله این عوامل دره تنگ ، عدم اصلاح کافی شیب کناره ها شیب زیاد دیواره ها و ترک خوردگی ونفوذپذیری زیاد که باعث ورود آب به مناطق حساس می شود ، عدم استفاده از رطوبت تراکم مناسب ، وضعیت نامناسب بستر ، استفاده از خاکهای حساس می باشد .

این مسائل در کنار عوامل دیگری مانند حساسیت به نشست ، مقطع نامناسب ، خاک واگرا و عدم طراحی صحیح پرده آب بند وغیره سبب می شود که خطرات بزرگی این بنای خاکی را تهدید کنند.

بنابراین اولاً باید طراحی به نحو صحیحی انجام شود وثانیاً به نشانه های ترک هیدرولیکی توجه فراوان مبذول شود تا بتوان از بروز خطرات مربوط به پدیده شکست هیدرولیکی جلوگیری نمود .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۷/۰۴
  • ali mo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی