دنلود مقاله

دانلود مقاله و پایان نامه و تحقیق

دنلود مقاله

دانلود مقاله و پایان نامه و تحقیق

  • ۰
  • ۰

برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید

  مقاله گزارش کارورزی رشته کامپیوتر با word دارای 35 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله گزارش کارورزی رشته کامپیوتر با word  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله گزارش کارورزی رشته کامپیوتر با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله گزارش کارورزی رشته کامپیوتر با word :

گزارش کارورزی رشته کامپیوتر

شرکت کسری که محل کارورزی اینجانب می باشد شرکتی است که در آن کارهای سخت افزار ، نرم افزار و شبکه های کامپیوتری در این محل انجام می گردد .
در این روز که آغاز کارورزی اینجانب می باشد ، ابتدا با محل قرار گرفتن قطعات سخت افزاری شبکه و نرم افزارها آشنا شدم .
با توجه به اینکه رشته بنده نرم افزار می باشد در قسمت پشتیبانی شرکت مشغول به کار شدم . که قسمت پشتیبانی شامل رفع عیب سیستم مشتریان چه از لحاظ نرم افزاری یا سخت افزاری در داخل شرکت یا خارج از شرکت و در منزل مشتریان می گردد.

روز دوم :
رفع عیب Main Board سیستم Pentium3 : مشکل این سیستم کار نکردن صحفه کلید بود . پس از باز کردن کیس و تست اولیه متوجه شدیم که دو تا از پایه های سوکت کیبورد شکسته و د رنتیجه ارتباط کیبورد با مین بورد قطع شده است . برای رفع عیب بعد از باز کردن کارت گرافیک ، کارت صدا ، برق پاور و رم سیستم Main Board را از روی کیس باز کردم سپس با هویه لحیم پایه های فیش کیبورد را باز کرده و فیش جدید را جازده و دوباره پایه ها را لحیم کرده و main را دوباره بر روی سیستم سوار کردیم .

 

مشکل دیگر این سیستم فن سی پی یو آن بود که به دلیل اینکه خاک زیادی گرفته بود به سختی می چرخید در نتیجه فن cpu را باز کرده و پس از باز کردن برچسب روی فن ابتدا توسط الکل تمیز کرده سپس داخل آن روغن ریخته عملیات روانسازی برروی آن انجام داده و دوباره برچسب روی فن را باچسب برروی آن چسبانده وبرروی سیستم سوار نمودیم .
اسمبل سیستم P4 : با سفارش یکی از مشتریان که نیاز به یک سیستم قدرتمند برای کار کردن با نرم افزارهای نقشه کشی صنعتی (Mecanical desktop,catia) داشت و با توجه به هزیته ای که این مشتری می خواست صرف این کار کند جند سیستم با قیمتهای مختلف به ایشان پیشنهاد شد که از این میان سیستم زیر قرار شد که برای ایشان اسمبل و نرم افزارهای لازم نصب گردد .

چون این شخص در محیط کارشان نیاز داشتند که نقشه ها را با دیگر همکارانشان Share نموده و برروی نقشه ها به صورت دسته جمعی کار کنند ترجیح داده شد که از مادربوردی استفاده شود که دارای کارت شبکه 1000 باشد در نتیجه با توجه به قیمت مناسب و کارایی بالا مادربورد Iwill P4seGold برای ایشان انتخاب گردید و باتوجه به اینکه نیاز به گرافیک بالا داشتند کارت گرافیک Gforce5300 به همراه دوعدد رم 256 خریداری گردید . علت خرید دوعدد رم 256 به جای یک رم 512 این بود که چون مادربورد خاصیت Dual Ram را داشت برای اینکه بتواند از تمام باس cpu استفاده نماید از دو عدد Ram با باس 400 استفاده کردیم چون باس800 برای سیستم این شخص انتخاب شده بود .
ابتدا کیس مناسبی با توجه به سلیقه مشتری انتخاب گردید .

کیس را باز نموده و ابتدا محل پیچهایی که مادربورد به آن وصل می گردد مشخص نموده و پیمها و پیچها را بر روی کیس وصل نموده سپس مادربورد را بر روی کیس نصب نموده سپس کارت گرافیک ، Ram ، cpu و فن ، هارددیسک ،cd rom ،FDD ،Modem و برق قطعات وصل گردید .
هارد سیستم پارتیشن بندی شد و Win98 , winXP برروی آن نصب گردید . سپس نرم افزارهای عمومی اینترنت و کاربردی و همچنین نرم افزارهای تخصصی مانند Catia,Autocad2004,Mecanical Desktop برروی سیستم بارگذاری و رجیستر گردید .

تعمیر CDRom لب تاپ پنتیوم 3 : با توجه به اینکه گاهی اوقات CdRom درست کار می کرد ابتدا پیچهای پشت لب تاپ را باز کرده هارد دیسک ، رم و قطعات دیگر را یکی یکی باز نموده ودر نهایت ‍CdRom دستگاه را باز کرده اتصالات را محکم کرده و قطعات را با اسپری تمیز کرده و دوباره بستیم در حین بستن متوجه شدیم که از داخل CdRom صدایی به بیرون می آید . در نتیجه دوباره آن را از روی سیستم باز کرده و پیچهایش را باز کرده و متوجه قطعی در داخل شدیم که گاهی اوقات با اتصال بر قرار می کرد و در نتیجه پس از رفع قطعی دوباره پیچهایش را بسته و دوباره بر روی سیستم سوار کردیم و دوباره کلیه قطعات را بر روی سیستم بسته و کابلهای ارتباطی را وصل نموده و پس از تست کامل آن را برای تحویل به مشتری آماده کردیم .

تعمیر پرینتر HP 6P مشکل این پرینتر لیزری این بود که نیمی از صحفه را پرینت نمی گرفت برای رفع عیب این سیستم ابتدا قابهای چپ و راست سیستم را باز کرده و سپس پیچهای قسمت درب پرینتر و پایین پرینتر را باز کرده و پس از رها کردن پیمهای زیر پرینتر قاب آن را باز کرده پس از باز شدن متوجه پاره شدن فیوزینگ سیستم شدیم در نتیجه قاب روی فیوزینگ را باز کرده پیچهای فیوزینگ را باز کرده و فیوزینگ را از محل خود خارج کرده پس از خرید فیوزینگ با دقت آن را جا زده و فیوزینگ را در محل خود قرار داده قاب رویش را بستیم . پس از بستن قاب روی پرینتر قاب چپ آن نیز بسته شد و برای اینکه سرعت پرینت پرینتر بالاتر رود یک ram ،32 مگابایتی به آن اضافه کرده و قابش را بسته و پس از تست کامل آماده تحویل به مشتری گردید .

نصب و راه اندازی شبکه با استفاده از کابل Cat6 برای یک دفتر معاملات در این دفتر 6 کاربر مشغول به کار هستند که نیاز داشتند که بتوانند به طور همزمان اطلاعات خود را وارد سیستم و در همان زمان دیگر کاربران نیز بتوانند از اطلاعات دیگران استفاده نمایند و اطلاعات خود را با سرعت خوبی انتقال دهند .
ابتدا محل Station ها را مشخص کردیم و میزان کابل و داکت لازم اندازه گیری شد پس از خرید داکت و کابل cat6 ابتدا محل داکت کشی شد و یک رک 4u نصب گردید سپس یک سوییچ 8 پورت درون رک نصب نموده و کابلهایی را که وارد رک شده بودند Patch Panel طبق استاندارد A وصل کرده وسپس توسط Patchcord های نیم متری سوییچ را به pathpanel وصل کرده و برای جلوگیری از شلوغی رک از Cable Management استفاده کرده سپس پریزهای روکار را در محل خود نصب کرده و کابل را طبق استاندارد A به Keystone وصل نمودیم .
بر روی سیستمها کارت شبکه10/100 نصب کرده و با استفاده از پروتکل Tcp/ip به صورت work group کامپیوترها را به یکدیگر وصل نمودیم .
امروزه برای ایجاد شبکه طرق مختلفی وحوددارد که کم هزینه ترین شبکه ها ،شبکه های بر پایه کابل می باشدکه در اینجا بحث اصلی طراحی و ایجاد اینگونه شبکه ها می باشد.
برای طراحی یک شبکه کامل چند پارامتر باید در نظر گرفته شود. اولین پارامتر تقسیم بندی شبکه براساس گستره جغرافیایی (Range) می باشدکه معمولاً شبکه های محلی یاLAN درنظر گرفته ایم،دومین گزینه تقسیم بندی شبکه براساس گره(Node) می باشد که بطور معمول از شبکه های مبتنی بر سرور یاد می کنبم.در این حالت یک کامپیوتر به عنوان یک سرویس ددهنده عمل کرده وبه تنهایی به چندین کامپیوتر دیگر سرویس خواهد داد. پارامتر بعدی جهت تقسیم بندی شبکه نوع توپولوژی شبکه می باشدکه بطور متداول بهترین توپولوژی چه از لحاظ ترکیب و چه ازلحاظ امنیت توپولوژی Star می باشد. البته این توپولوژی هم دارای معایبی است از جمله حجم زیاد کابل کشی وهمچنین در صورت از کار افتادن قطعه مرکزی یا Hub کل شبکه از کارمی افتد.پارامترهایی نظیر پروتکل ،امنیت شبکه ، استاندارد و غیره هم مطرح میباشندکه از لحاظ نرم افزاری بیش تر قابل بحث می باشند.
حال جهت طراحی و پیاده سازی یک شبکه LAN ،h STAR مبتنی به سرور چه باید کرد ؟

بهترین طراحی تقسیم یک شبکه به چندی زیر شبکه کوچک است . این عمل دارای مزایای فراوانی میباشد که از جمله :
سیگنال الکتریکی هنگام عبور در طول کابل دچار تضعیف شده ، دامنه آن افت میکند ، که در صورت کوتاه بودن مسیر و طول کابل این مشکل زیاد تاثیر نمی گذارد .
1- عیب یابی و اشکال زدایی در یک شبکه بمراتب خیلی راحتتر از یک شبکه بزرگ است
2- در صورت بروز مشکل در یک زیر شبکه فقط قسمت کوچکی از شبکه از کار می شبکه همچنان به کارخود ادامه میدهد.
3- هزینه های خرید وتهیه سخت افزار کاملا کاهش می یابد و با به اشتراک گذاردن
تجهیزات نیاز تمام کاربران برطرف می شود.

چه نوع کابلی باید استفاده کرد؟
معمولا برای آنکه هزینه نصب و راه اندازی شبکه را کاهش دهیم از کابلهای UTP
بنام تداخل الکترومغناطیسی (EMI ) باعث تضعیف سیگنالهای الکتریکی میشود . از طرفی تابیدگی کابل UTP مقدار EMI را کاهش میدهد که این تابیدگی در کابلهای CAT5e نسبت به CAT5 زیاد میباشد ، و در کابلهای CAT6 باتوجه به تکنولوژی حاضر به اوج خود رسیده که علاوه بر تابیدگی زوج سیمها بدور هم ، چهار زوج دوباره به دوریکدیگر روی یک محوری از PVC تابیده شده اند . در نتیجه این گونه سیمها در شرایط مطلوب توانایی انتقال دیتاتا 1000Mbps را دارند . البته نحوه کابل کشی ، نحوه اتصالات ، استفاده از انواع پریز های مرغوب و با کیفیت ، استفاده ازانواع Patch Cord آماده با پلاستیک تزریقی بجای نوع مشابه دست ساز ،استفاده از Patch Panel های خاص و مرغوب و ; همگی در میزان سرعت انتقال دیتا تاثیربسزایی دارند.

آیا Hub بهتر است یا Hub – Switch و یا Switch ؟
در یک شبکه ، سیمهای کابل های UTP را نمی توان به یکدیگر لحیم کرد ، زیرا این عمل موجب ایجاد نویز و اعوجاج در سیگنالهای شبکه میشود . برای جلوگیری از بروز این مشکلات از دستگاه مرکزی بنام (Hub ) در شبکه ها استفاده میشود . یک هاب به قطعات شبکه سازمان بخشیده و سیگنالهای دریافتی را به دیگر قسمت ها ارسال میکند هاب سوئیچ ها ، هاب هایی هستند که مستقیما در گاهها را به یکدیگر سوئیچ می کنند و مانند هابهای دو سویه عمل میکنند یعنی اجازه ارتباط دو طرفه را می دهند ، بنابر این پهنای باند در دسترس به دو برابر افزایش می یابد . تنها تفاوت در این است که بین همه درگاهها کانال 10 مگابیتی یا 100 مگابیتی برقرار است .
امروزه سوئیچ ها در اغلب شبکه های LAN جایگزین هاب ها شده اند ، و عموما دو عمل اساسی را انجام میدهند:
1- سوئیچ کردن قاب داده ها ، فرآیند دریافت یک بسته دیتا در رسانه ورودی وانتقال آن به رسانه خروجی.
2- نگهداری عملیات سوئیچینگ ، سوئیچ ها جدول های سوئیچینگ می سازد و از آن نگهداری می کنند .

مزایای سوئیچ ها
1- یک سوئیچ اترنت مزایای زیادی دارد ، از قبیل اجاره به تعدادی کاربر برای برقراری ارتباط موازی از طریق استفاده از مدارهای مجازی و قسمتهای اختصاصی شبکه در یک محیط عاری ازبرخوردیعنی از طریق پهنای باندبیشتر آزاد و هر کاربر پهنای باند مخصوص به خود دارد.
2- مزیت دیگر آن این است که جایگزینی آن با هاب بسادگی انجام پذیر است و
نیازی به تعویض سخت افزار و کابلهای موجود نمی باشد و بالأخره مدیر شبکه به سادگی میتواند آنرا مدیریت کند.
3- سوئیچ ها درلایه پیوند داده ای ( از لایه های شبکه ) کار می کنند و همانند پلها اجازه اتصا ل Segment های LAN به یکدیگر برای تشکیل یک شبکه بزرگتر را مید هند.
4- سوئیچ ها ترافیک را کاهش میدهدو در نتیجه نسبت به دیگر تجهیزات فعال

شبکه از سرعت بالاتری برخوردار هستند و می توانند از کاربر های جدیدی همانند VLAN (LAN ) مجازی پشتیبانی کنند .
از چه نوع سوئیچ هایی استفاده کنیم ؟
با توجه به طرح توسعه شبکه دولت ، مطرح شده از طرف نهاد ریاست جمهوری در راستای اجرای پروژه دولت الکترونیکی که بر اساس فن آوری جدید GIGABIT ETHERNET ( 1000MBPS ) طراحی شده ، بهتر است در شبکه هایی که هنوز راه اندازی نشده اند ومراحل طراحی را طی می نمایند از سوئیچ هایی با امکانات وجود یک یا دو و … پورت فعال 1000g Mbps استفاده نماییم .

همچنین در این طرح ( شبکه دولت ) مسئله امنیت شبکه حائز اهمیت میباشد ، بهمین دلیل بهتر است یکباره از سوئیچ هایی استفاده نماییم که در آنها یک تکنولوژی جدید بنام IP SECURITY جهت بالا بردن امنیت شبکه بکار گرفته شده است ، بدین صورت که امکان تخصیص یک پورت خاص به یک ترمینال خاص را داردچنانکه یک تغییر فیزیکی در محل پورت سوئیچ و جابجایی کامپیوتر ها بدون هماهنگی با مدیر شبکه رخ دهد ، امکان استفاده از شبکه از بین خواهد رفت .
رفع عیب پرینتر HP6L این پرینتر پس از بررسی اولیه مشخص شد که پرینت که گرفته می شود نوشته ها از روی کاغذ پاک می شوند و به کاغذ نمی چسبند ، ابتدا قاب رویی پرینتر را باز کرده و سنسورهای آن را تحریک کرده و به این نتیجه رسیدیم که گرمکن پرینتر کار نمی کند گرمکن را باز کرده و به آن برق وصل نموده و متوجه شدیم که گرمکن سالم است و سپس با اهم متر دنبال قطعی برق آن گشتیم و سیمی را که قطعی داشت باز کرده و سیم دیگری لحیم نمودیم .
در نهایت با بستن گرمکن و قابها پرینتر تست و آماده تحویل به مشتری گردید .

نصب کارت شبکه Compex 10/100 و نصب پروتکل های شبکه برای یک بنگاه معاملات ملکی ابتدا سیستمها را باز کرده و کارت شبکه را در اسلات pci قرار داده و سپس در دوسیستم عامل ویندوز 98 و xp نصب گردید
چگونه یک کامپیوتر خریداری کنیم :
برای CPU ها دو انتخاب اساسی بین سرعت و قیمت وجود دارد. مارک اینتل دارای کارایی خوبی است. اما در برابر آن AMD انتخاب خوبی است برای کسانی که بودجه کمتری دارند. اما همیشه جنسی را که از حد معمول بازار گرانتر است نخرید زیرا نسبت کارایی به قیمت مقدار زیادی افت می کند به عبارت دیگر به همان اندازه که که پول بیشتری می دهید قدرت CPU خریداری شده بیشتر نیست. اما اینکه چگونه بفهمیم که خرید چه CPUای با چه سرعتی به صرفه است کافیست از چند فروشنده لیست قیمت بخواهیدمتوجه خواهید شد که از یک سرعت خاص به بالا ناگهان قیمت به شدت بالا می رود ( که البته این موقت است ) پس پول خود را بیهوده تلف نکنید. فاکتور دیگری که برای CPU ها مهم است حافظه پنهان یا cache memory آن است که هر چه این مقدار بیشتر باشد CPU زمان کمتری را صرف نقل انتقال بیهوده اطلاعات می کند و علت آن این است که این حافظه مستقیماً روی CPU قرار دارد البته توجه داشته باشید cache بالا برای مصارف حرفه ای مانند ساخت انیمشن بدرد می خورد پس در این مورد هم به قیمت توجه داشته باشید زیرا ممکن است در مصارف روزمره اختلاف آن خیلی محسوس نباشد.

حافظه
میزان RAM برای کامپیوتر شما مهم است. برای کارکرد بهینه کامپیوتر باید به مقدار کافی RAM داشته باشید RAM علاوه بر مقدار حافظه یک فاکتور مهم دیگر هم دارد و آن سرعت باس آن است که نشان می دهد اطلاعات با چه سرعتی می توانند به RAM منتقل شود نکته مهم دیگر این است که در هنگام خرید مادربرد به تعداد اسلاتهای RAM (یا همان DIMM ) آن توجه داشته باشید تا به تعداد کافی موجود باشد تا در آینده امکان ارتقا حافظه سیستم وجود داشته باشد. این مخصوصاً زمانی بدرد می خورد که به علت گرانی موقت RAM ( بازار ناپایدار کامپیوتر ) یا کمبود بودجه به طور موقت RAM کمتری خریداری می کنید و می خواهید در آینده به مقدار کافی به RAM سیستم خود اضافه کنید.
HARD DRIVE یا دیسک سخت

دو فاکتور برای انتخاب وجود دارد میزان حافظه یا حجم که با واحد GB (گیگا بایت ) مقدار آن تعیین می شود و سرعت که هر چه بیشتر باشد زمان کمتری برای خواندن و نوشتن روی HARD DRIVE لازم است. اکثر HARD DRIVE های امروزی بیشتر از مقدار بیشتر نیاز شما فضا در اختیارتان قرار می دهند. البته این بستگی به شما دارد که چه نوع اطلاعاتی را بخواهید روی HARD DRIVE خود ذخیره کنید مثلاً اگر تعداد زیادی فیلم روی HARD DRIVE خود آرشیو کنید به فضای نسبتاً زیادی احتیاج دارید ولی برای اکثر مصارف خانگی فضای HARD DRIVE های موجود بازار که دارای قیمت مناسبی هم هستند بیش از نیاز فضا در اختیارتان قرار می دهد. یکی از عواملی که در کارایی HARD DRIVE شما تاثیر دارد این است که به مقدار کافی حافظه cache داشته باشد.

OPTICAL DRIVES
بیشتر کامپیوتر های فروخته شده امروزی دارای رایتر یا DVD هستند. اگر قصد دیدن فیلم با کامپیوتر را ندارید، بهتر است از DVD در برابر رایتر CD صرفنظر کنید. برای سی دی رایتر 3 سرعت ذکر می شود سرعت رایت (سرعت نوشتن اطلاعات ) ، سرعت ری رایت ( که برای سی دی های با قابلیت چندین بار رایت استفاده می شود ) و سرعت خواندن اطلاعات. از درایوی استفاده کنید که حداقل 40X سرعت رایت، 12X سرعت زی رایت و 40X سرعت خواندن اطلاعات و حداقل 2 مگابایت بافر داشته باشد.
کارت گرافیک
کارتهای گرافیک تقریباً هر 6 ماه تغییر می کنند و نوع پیشرفته تر و جدیدتر آن وارد بازار می شود که قابلیتهای بیشتری برای بازی های کامپیوتری با گرافیک سطح بالا و قابلیتهای سه بعدی امروزی ساخته می شوند
motherboard چیست و چه کاری انجام می دهد

وقتی که کیس کامپیوتری را باز می کنید بزرگترین بردی که داخل آن می بینید motherboard و آن بردی است که پروسسور و رم روی آن قرار می گیرند همه درایوهای شما اعم از هارد دیسک CD-ROM و فلاپی درایو به وسیله یک کابل به motherboard متصل هستند و اطلاعات درایوها و پروسسور و رم در حال انتقال هستند و این زمانی است که برنامه ای در حال اجرا شدن باشد یا فایلی ذخیره می شود و مانند آن. کارتهای شبکه مودم، صدا و گرافیک به وسیله اسلاتهای motherboard به آن وصل می شوند و زمانی که شما در اینترنت گشت و گذار می کنید یا در حال اجرای یک بازی کامپیوتری هستید یا به یک موسیقی که از کامپیوتر پخش می شود گوش می دهید و می توانید برنامه هایی که در حال اجرا است از مانیتور ببینید به این معنی است که اطلاعات بین این کارتها و motherboard و پروسسور در حال رد و بدل است همچنین مادر برد چند چیپ دارد که به آنها چیپ ست و super I/O controller گویند و این چیپ ها که نقل انتقال اطلاعات بین پروسسور و دیگر اجزا را ممکن می سازند.

بعضی مواقع motherboard کارت گرافیک، مودم، کارت شبکه و کارت صدا را همه به صورت مجتمع در خود دارد و دیگر احتیاجی به قرار دادن هر یک از این اجزا به طور جداگانه نیست و اصطلاحاً می گویند این اجزا onboard هستند و در این حالت قیمت کمتری نسبت به حالتی که آنها را به صورت جداگانه و غیر onboard خریداری کنید دارند همچنین ممکن است این ویژگی را برای برای شما فراهم کنند که یک یا چند تا از آنها را غیر فعال کنید و کارت مورد نظر خود را به جای آن سوار کنید هر چند این motherboard ها معمولاً با اسلاتهای کمتری نسبت به motherboard های معمولی ساخته می شوند بنابراین انعطاف پذیری منتری دارند.

اگر استفاده معمول شما از کامپیوتر شامل کار با نرم افزارهایی مانند office گشت گذار در اینترنت و گه گاه بازی های کامپیوتری می شود یک motherboard که on board باشد جوابگوی نیاز شماست. اگر شما یک حرفه ای در زمینه کامپیوتر هستید و کاری که انجام می دهید احتیاج به مقدار زیادی گرافیک مانند رندرینگ مدلهای سه بعدی مکانیکی یا انیمشن یک motherboard با قابلیتهای بالا که دارای اسلاتهای لازم نیز باشد، یک کارت گرافیک خوب و مقدار زیادی حافظه و همینطور مقدار زیادی رم لازم دارید. بعضی ها می گویند motherboard های onboard در کیفیت صدا و تصویر مشکل دارند این ممکن است درست باشد اما برای دو سال پیش و نه اکنون امروزه motherboard ها با چیپ های قدرتمند صدا و گرافیک وارد بازار می شوند و به خوبی از عهده کیفیت مورد نظر برمی آیند اگر motherboard که onboard است جوابگوی نیاز شماست بهتر است پول خود را هدر ندهید.
پروسسور یا (CPU )

پروسسور یا CPU قلب یک کامپیوتر است. جدیدترین CPU اگر چه سریعترین است گرانترین CPU هم هست هر چند کارایی یک کامپیوتر بوسیله CPU آن شناخته میشود مثلاً می گویند این کامپیوتر پنتیوم 4 یا 3 است ولی این به تنهایی بازتاب کارایی یک کامپیوتر نیست زیرا این کمیت فقط سرعت پروسسور را نشان می دهد و نه کارایی کل کامپیوتر که اجزای مهم دیگری غیر از CPU دارد.

مثلاً یک کامپیوتر که در حال اجرای چند نرم افزار حجیم و سنگین است و پروسسور پنتیوم 4 آن 2400 گیگا هرتز است ممکن است اطلاعات را خیلی سریع پردازش کند اما همیشه منتظر هارد دیسک است که یک قطعه کندتر است می ماند معنی این جمله آن است که پروسسور برای انتقال اطلاعات بیشتر وقت خود را در یک انتظار بیهوده می گذراند بنابراین این پروسسور پنتیوم 4 ممکن است 50 درصد سریع تر از همتای 1600GHz خود در پردازش اطلاعات باشد در حالیکه همه اجزای دو کامپیوتر یکسان باشند بنابراین اختلاف در کارایی دو کامپیوتر ممکن است فقط 8 تا 10 درصد باشد.

اساساً هرگز نباید بدنبال بهترین و گرانترین بود. مگر اینکه عالیترین کارایی چیزی است که دقیقاً لازم دارید. جدیدترین پروسسور و قطعات کامپیوتر اگرچه بهترین کارایی را دارد اما از نظر قیمت اختلاف بسیار زیادی با نمونه کندتر خود دارد بعلاوه زمانیکه یک پروسسور جدید راهی بازار شود نمونه قبلی آن یک افت قیمت خواهد داشت بر اساس این حقایق با یک حساب سرانگشتی برای پیدا کردن یک پروسسور سریع و در دسترس پروسسوری را انتخاب کنید که حدود 3 ماه قبل ( شاید برای ایران بیش از این زمان لازم باشد ) وارد بازار شده است این به شما اجازه می دهد که یک پروسسور پیشرفته با قیمت مناسب تهیه کنید.

پروسسورهای کامپیوترهای امروزی که ساخت کارخانه اینتل هستند شامل اینتل پنتیوم 4 و سلرون هستند. پنتیوم 4 که انتهای کارایی را عرضه می کند و سلرون که سطح کارایی پایین تری دارد.
پروسسورها با سرعتهای مختلفی بر حسب گیگا هرتز ( معادل یک میلیارد هرتز یا یک میلیارد سیکل در ثانیه است) برای پنتیوم 4 سرعت از 14 گیگا هرتز تا 253 گیگا هرتز متغییر است و برای سلرون سرعت از 085 گیگا هرتز تا 18 گیگا هرتز متغییر است ( البته تا زمان ارائه این مقاله ).
سئوال بهتر برای پرسیدن این است: آیا یک پنتیوم 4 می تواند کاری انجام دهد که یک سلرون نمی تواند انجام دهد؟ جواب منفی است. یک سلرون هر کاری را که یک پنتیوم 4 انجام می دهد می تواند انجام دهد فقط نه به همان سرعت حتی برای یک پنتیوم 17 گیگا هرتز و یک سلرون 17 گیگا هرتز پنتیوم 4 سریعتر است .
اگر شما درگیر حجم زیادی از کارهای گرافیکی مانند شبیه سازی 3 بعدی، ویرایش، فیلم یا بازیهای کامپیوتری هستید باید یک پنتیوم 4 همراه با مقدار زیادی RAM بخرید اگر تمام کاری که شما انجام می دهدید شامل تایپ چند نامه، گشت گذار در اینترنت یا حتی هر چند وقت یکبار بازیهای کامپیوتری است یک سلرون برای شما کافی است.
میزان حافظه و نوع RAM کامپیوتر خود را انتخاب کنید.

حال نگاهی به دو مشخصه اصلی رم در کامپیوتر می پردازیم: مقدار حافظه و نوع حافظه چگونه باشد .
قانونی که در اینجا روی آن انگشت می گذاریم ( با توجه به انواع مختلف کامپیوترهایی که استفاده می کنید ) نرم افزارهایی است که شما تمایل به استفاده از آنها را دارید.
و اینکه حداقل مقدارRAM لازم یا بهترین کارایی برای شما مهم است.
جدول زیر یک دیدگاه کلی از میزان RAM قابل قبول با توجه به زمینه کاری فراهم می کند.
128 MB کافی برای بوت شدن
128-256 MB برنامه نویسی
256-384 MB محاسبات معمولی کامپیوتر گشت زنی وب
384-512 MB Game و موسیقی

512 MB -;; گرافیک سنگین و Game سنگین
رنجهای نشان داده شده در جدول بالا به صورت کلی و بر اساس بیشتر کارهای معمول کامپیوتری دسته بندی شده است بنابراین بهتر است که شما احتیاجات نرم افزاری و بازیهایی را که از آنها استفاده می کنید را برای انتحاب نهایی در نظر بگیرید برای این منظور در HELP نرم افزار یا در Read me آنها می توانید در قسمت requirements این میزان را پیدا کنید که کمترین آن در minimum requirments معمولاً یافت می شود ولی این روش برای همه سیستمها دقیق نیست زیرا بعضی از سیستمها بیش از بقیه از RAM استفاده می کنند. (مانند سیستمی که کارت گرافیک on board دارد ) بنابراین بهترین راه آزمایش است.
نوع RAM برای کارایی سیستم مهم است سه نوع اساسی رایج RAM وجود دارند که عبارتند از: SDRAM , DDR , RDRAM .


برای دریافت پروژه اینجا کلیک کنید
  • ۹۵/۰۶/۳۰
  • ali mo

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی