مقاله نوروپسیکولوژی تفکّر خلّاق در نوجوانان مبتلا به بیش فعالی با word دارای 6 صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله نوروپسیکولوژی تفکّر خلّاق در نوجوانان مبتلا به بیش فعالی با word کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
این پروژه توسط مرکز مرکز پروژه های دانشجویی آماده و تنظیم شده است
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نوروپسیکولوژی تفکّر خلّاق در نوجوانان مبتلا به بیش فعالی با word،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله نوروپسیکولوژی تفکّر خلّاق در نوجوانان مبتلا به بیش فعالی با word :
مقدمه
بر مبنای چهارمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلال های روانی، اختلال بیش فعالی/
نقصان توجه1 ناظر به گروهی از اختلالها است که معمولاً در خلال پنج سال اول زندگی
ظاهرشده و شامل ترکیبی از خصایص نفوذ کننده و دیرپا نظیر بیتوجهی، تکانشی بودن، فقدان توانایی برای ادامه تکالیف، بیش فعالی و سازمان نایافتگی یا فقدان رفتار تعدیل یافته است.
99
همانطور که عوامل چندگانه اختلال نشان میدهند ADHD سندروم ناشناخته پیچیدهای است که از منظر عصبشناسی شناختی1 دچار تأخیر در رشد کورتکس پری فرونتال است
(چلونه، فرگوسن و دیکی1986 2، روزنتال و آلن .(19783 کورتکس پری فرونتال، ساختار مغزی است که رشد نسبتاً طولانی در مقایسه با سایر قسمتهای مغز داشته و این رشد تا دوره نوجوانی به طول میانجامد (هوتنلوچر.(19904
اختلال در حوزههای مختلف کورتکس پری فرونتال در خلال رشد با نشانگان متفاوتی نظیر بازداریزدایی شناختی و اجتماعی، پاسخ انتخابی معیوب و بد عملکردی اجرایی در
طرح ریزی، حافظه فعال، پیشبینی پیامدها و خودنظم بخشی همراه است (برادشاو5، .(2001
در این جهت شواهد نوروپسیکولوژیکی محکمی وجود دارد که نشان میدهند، بدعملکردی اجرایی در افراد مبتلا به ADHD دچار نقصان توجه، در تکالیف مربوط به بازداری، توجه، گوش به زنگ بودن و کنترل حرکتی، محرز بوده ولی در سایر حوزههای غیر اجرایی نظیر حافظه کلامی، مهارتهای کلامی و مهارتهای دیداری/ فضایی دیده نمیشود.
این بدعملکردی در کنترل بازداری از جمله خصایص بنیادینی است که در مشکلات رفتاری برونسازی شده کودکان مبتلا بهADHD با حالاتی نظیر حواسپرتی، بیپروایی، بیباکی و ناتوانی در به تأخیر انداختن کامروایی، دیده میشود. برخی از صفات شخصیتی نظیر خطر کردن، تکانشورزی و هیجانی بودن از جمله خصایص کودکان ADHD برشمرده شده که به طور موازی در افراد بسیار خلّاق نیز دیده میشود (کراموند6، .(1994
تورنس و دائو(1965) 7 معتقدند کودکان بسیار خلّاق غالباً دچار مشکلات رفتاری هستند.
فارلی(1985) 8 بر این مبنا فرض کرده برانگیختگی ذاتی پایین که از ویژگیهای افراد مبتلا به
ADHD است آنها را وا میدارد به جستجوی احساسات عالیتر رفته و رفتار جستجوی
1- neurocognitive
2- Chelune, G., Ferguson, W., dickey, T.
3- Rosenthal, R., Allen, W.
4- Huttenlocher, P.
5- Bradshaw, J.
6- Cramond, B. 7- Torrance , E. P. & Dauw, D
8- Farley, F. H.
100
محرّک را در خود بیافزایند. این حالت به نوبه خود منجر به افزایش توانایی خلّاق در آنها به صورت انعطاف پذیری، بازبودن نسبت به تجربه، رفتار خطر کردن، رجحان پیچیدگی و نیز ایدهها و تجربههای نوین میشود.
مطالعات شاو و براون 1990) و (1991 نشان داد توانایی تصویری و غیرکلامی همراه با حلّ مسأله در بین افراد مبتلا به ADHD بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. با این حال مطالعات اخیر اثبات کردهاند خلّاقیت تصویری در پسران مبتلا به ADHD نسبت به گروه کنترل برتری نداشته است. در حقیقت در بسیاری از این نوع مطالعات پاسخ این سؤال دنبال
می شود که آیا توانایی خلّاقیت در افراد مبتلا به ADHD وقتی بر حسب سنّ و هوش با دیگران مقایسه میشوند تفاوت دارد یا خیر؟
- ۹۵/۰۷/۰۵